.st0{fill:#FFFFFF;}

IPS Teodosie – Dialog Duhovnicesc 

Articole | 11/05/2021

Ultimul mare scandal trântit pe rețelele sociale și pe televizoare l-a avut în centrul lui pe nimeni altul decât pe Înalt Prea Sfințitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, cunoscutul ierarh ortodox care a stârnit mereu vâlvă în „noua normalitate” prin faptul că a refuzat să se supună unor reguli contrare rânduielilor Bisericii sale și credinței strămoșilor lui.

Într-o argumentație nu foarte inspirată (având în vedere contextul social),  pornind de la premisa căderii în păcat a întâiului om (vezi Biblia), înaltul ierarh a susținut că femeile nu pot fi hirotonite preoți.

Arhiepiscopul Teodosie a cutezat în fapt să susțină  (până la urmă un adevăr biblic) cum că „Femeia a început păcatul”, că „asta este condiția ei” că această condiție o împiedică să fie hirotonită în preoție, că rostul ei e altul, că suferința și durerile nașterii tot de la această cădere în păcat i se trag… și că, din punct de vedere creștin, nu poate exista nici o discriminare. Și a fost destul.

Reacția publicului

De aici s-au rupt toate zăgazurile infernului. Facebook-ul s-a umplut de comentarii și comentatori care se tăvăleau pe jos de la atâta discriminare împotriva femeii. Armate întregi de doamne indignate au deschis adevărate fronturi de luptă împotriva popilor și bărbilor ortodoxe.

Cum se poate domnule așa ceva? Într-o lume a egalității de gen să spui că femeia a început păcatul e ceva strigător la cerurile cele „normale”, care sunt mai presus de cerurile cele cerești.

Femeile foarte educate s-au arătat oripilate iar cucoanele subțirele și firave au tresărit infiorate la panseurile misogine ale ierarhului teribilist; părea că un singur om întoarce o întreagă lume într-un ev mediu întunecat. Până și bucătăresele stângace cu smartfonurile au năvălit pe rețelele sociale să-i tragă o tigaie peste cap ierarhului ortodox.

Marile capete pleșuve și limpezi de pe la televiziuni au sfârșit prin a se dezlănțui într-un atac grobian, direct la persoană,  spunând că „această dihanie, acest ins”, este nici mai mult, nici mai puțin, decât „un sac cu rahat”, care „seamănă a ISIS”.

Moderatorul nu a schițat nici cea mai mică tentativă de a opri atacul la persoană, lăsându-și interolocutorul să anticipeze amenințător că se vor ocupa ei, „capetele limpezi”, în emisiunea viitoare, de păcatul originar și de evenimentele petrecute în grădina Edenului.

Cu alte cuvinte, acum îl terfelim pe om, îl distrugem, îl călcăm în picioare,  iar argumentele le prezentăm noi data viitoare. Că, ce să vezi, avem și argumente, nu doar scuipăm venin la adresa persoanei.

Despre Maica Domnului

Imagine de Dimitris Vetsikas de la Pixabay

Arhiepiscopul Teodosie a mai spus însă ceva. A vorbit despre Maica Domnului care „este mai sfântă decât îngerii și decât sfinții” și că prin ea  „Dumnezeu, cu înțelepciunea Sa, a făcut echilibru ca nimeni să nu se simtă discriminat și fiecare să își poarte crucea vieții sale așa cum l-a lăsat Dumnezeu".

Este peste putință să credem că un „cap limpede” nu a înțeles pe deplin contextul din care își extrage muniția pentru atacurile lui la persoană. Cuvintele acestea au fost ocolite cu bună știință. Îl încurcau. Știa precis că dacă ar fi trântit numele Maicii Domnului în lăturile lui, și-ar fi răsturnat în cap întreaga suflare creștin ortodoxă.

Atacul la adresa Maicii Domnului poate fi pentru creștinul ortodox mai grav decât atacul la Hristos însuși. E ca și cum te-ai atinge de onoarea mamei lui sau a soției lui. Însă scopul nu era să prezinte obiectiv lucrurile, nici să se atingă de onoarea Maicii Domnului, ci distrugerea mediatică a un om.

Și parțial a reușit. Dovada fiind râurile de venin revărsate pe media socială împotriva episcopului răzvrătit și nesupus. Chiar și cunoscuți de-ai mei au fost târâți în această avalanșă. 

Numai că ceea ce nu pricep aceste capete înfierbântate, care se dezlănțuie împotriva Bisericii, este că ei nu luptă cu oameni precum Arhiepiscopul Teodosie ci cu axiomele ancestrale ale credinței creștine care nu sunt deloc omenești.

Desigur, ei nu dau doi bani pe Revelație și nici pe Scripturile creștine, de aceea  nu are rost să ne așteptăm ca ei să înțeleagă teologia deloc savantă a adevărului din grădina Edenului.

Menționarea, de către arhiepiscop, a femeii prin care a început păcatul și apoi referința la Maica Domnului nu este una arbitrară. Că așa i s-a năzărit lui pentru că este un medieval retardat. Este una esențială pentru gândirea creștină.

„După ce cunoaşterea lui Dumnezeu a fost pierdută sau estompată la scară universală, un singur om de pe pământ (Avraam) este ales. El e separat (destul de jalnic, presupunem) de mediul său firesc, trimis într-o ţară necunoscută şi făcut strămoşul unei naţiuni căreia îi va fi dat să poarte cunoaşterea Dumnezeului adevărat. Selecţia continuă în interiorul acestei naţiuni: unii mor în deşert, alţii rămân în Babilon. Şi procesul de selecţie merge mai departe. Devine din ce în ce mai strîns, se subţiază în cele din urmă până ce ajunge un singur punct strălucitor ca vârful unei suliţe. Este o tânără evreică în rugăciune. Întreaga omenire (în măsura în care e vorba de răscumpărarea ei) s-a redus la, dimensiunile sale.”

C.S. Lewis // Despre Minuni

Teodosie spune în alte cuvinte, exact ceea ce spune aici C.S. Lewis (fost profesor la Oxford).  Maica Domnului, este văzută în ortodoxie ca o a doua Evă care a recapitulat și restaurat peste timp alegerea fatală și ruinătoare a Evei celei dintâi.

După ce cunoaşterea lui Dumnezeu este pierdută la scară universală - adică după ce primul om a căzut -  Scripturile creștine relatează un vast proces de selecție și restaurare a Creației,  în  mijlocul căruia o Fecioară evreică, în rugăciune, întruchipează din nou starea de nevinovăție primordială a primilor oameni. Prima femeie împreună cu bărbatul ei au întors spatele lui Dumnezeu. Cea de-a doua spune: „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!”.

Imagine de Dimitris Vetsikas de la Pixabay

Se pare că arcul peste timp făcut de Arhiepiscopul Teodosie între femeia prin care a început păcatul și Maica Domnului, care a rămas în ascultare, a rămas neînțeles de „capetele limpezi”. Din păcate, o dată cu ei au intrat în ceața neînțelegerii toți cei care nu au mai deschis demult o Biblie sau nu au pus niciodată mâna pe ea...

Distrugerea creștinismului

Dacă ar fi fost capabili să înțeleagă aceste concepte creștine, întregul eșafodaj de idei și lături împroșcate prin televizoare s-ar prăbuși și ei înșiși s-ar opri din atacurile lor grobiene, bătându-se cu fruntea în țărână în fața Dumnezeului pe care îl batjocoresc. Dar ei nu se vor opri. Sunt soiul acela de oameni despre care Sf. Ap. Pavel spune că sunt lăsați de Dumnezeu în voia minții lor blestemateDe la ei nu vom mai aștepta nimic….

Cu toate acestea cred că intervenția ierarhului ortodox a fost una neinspirată. Arhiepiscopul „a aruncat mărgăritarele în gura porcilor”.

Avea alte instrumente cu care să argumeneze iar creștinii știu ce implică asta. Faptul că o femeie nu poate fi preot, conducător de biserică, pastor, prezbiter, episcop etc. este prezentat cu subiect și predicat de Sf. Ap. Pavel.

Nu are niciun rost să aduci (alte) argumente atât de profunde  – pe care haștagiștii  oricum nu le vor pricepe -  câtă vreme Biblia e clară în acest punct. Acesta este creștinismul. Asta este Biserica. Cui nu-i place să fie sănătos. Cei cărora le trebuie femei pe post de preot n-au decat să și le hirotonească.

Biserica lui Hristos nu poate hirotoni femei pe temeiul postmodern al corectitudinii politice. Nu pentru că femeile sunt nedemne de această slujbă, ci pentru că pur și simplu rostul lor e altul. Și asta, tot Sf. Pavel o spune foarte explicit și chiar mai tăios decât Teodosie.

Biserica are alte rânduieli. Dacă va hirotoni totuși femei (așa cum au ajuns să facă luteranii și unele confesiuni neoprotestante) atunci, ceea ce ar mai rămâne din Biserică poate fi numit oricum dar nu Biserica lui Hristos.

Arhiepiscopul Teodosie nu a greșit cu nimic. Singurul lui „păcat” este că a îndrăznit să-și susțină punctul de vedere într-un context în care teoriile postmoderne despre bărbați cu fuste și femei cu barbă înfierbântă mințile oamenilor - iar domnițele-mimoze se aprind imediat pe rețelele de socializare atunci când văd un bărbos care vorbește despre femei. Nici nu mai contează ceea ce spune. Dacă mai e și popă pe deasupra, vâlvătaia ajunge la cer. E la modă astăzi să discredităm Biserica pentru că, vezi Doamne, este incapabilă de schimbare. Păi ce să schimbe Biserica? Biserica este a lui Hristos, or „Iisus Hristos, ieri şi azi şi în veci, este acelaşi” (Evrei 13, 8).

Știm că acești oameni nu se vor opri. Scopul lor nu este să fie niște oameni limpezi la cap care își văd de treabă și nu-și bat capul cu idei și concepte pe care nu le înțeleg.

Scopul lor este distrugerea Bisericii Ortodoxe. 

Orice foșnet de sutană este ascultat, urmărit și vânat pentru a dezlănțui furtuna… Or, după cum se vede, reverenda Arhiepiscopului Teodosie le țiuie urechile rău de tot.

Notă.  Pentru că tot am vorbit despre Maica Domnului vreau să mai spun că de curând am descoperit, sub forma unei întrebări, unul dintre cele mai tulburătoare argumente în favoarea sfințeniei ei. 

„Dacă ai fi Dumnezeu, pe mâna cui ți-a da singurul Tău Fiu să-l crească și să-l educe?”

Tații (nu bărbații) știu despre ce vorbesc… iar mamele (nu femeile)  înțeleg pe deplin.

Doamne ajută!

Surse: Aleph News , Digi 24

Implică-te în renașterea României

Avem multe lucruri de făcut. Poți contribui în multe feluri și în domenii de activitate diverse, în funcție de experiență și posibilități: zilnic sau săptămânal, minute sau ore, progresăm puțin câte puțin, dar sigur.

Autor
Iosif Natanael Barna
MEMBRU ARN
Iosif scrie articole în mod voluntar pentru ARN. Dacă și tu poți scrie articole sau vrei să contribui cu altceva, alătură-te echipei de voluntari!

David Mondoc a publicat în mod voluntar acest articol. Implică-te și tu în renașterea României!

Abonează-te acum la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele noutăți.

Urmărește-ne pe rețelele sociale și distribuie conținutul acestui articol. 


Articole din aceeași categorie
Rămâi la curent cu noutățile și proiectele pe care le avem în desfășurare, progresul și modul în care poți contribui în mod concret.